Black Friday-snyd er ikke fair

Hovedpude til 600 kr. sælges til Black Friday-pris på 300 kr., så sover forbrugeren godt. Der er Black Friday-priser over hele linjen – døre, vaskemaskiner, dyner, puder, tøj og sko, og forbrugerne går til den, op flyver dankortet. De store kanoner i detailbranchen presser de små forretninger med udsalgsshow, så de lukker og slukker.

Men hvad i alverden er det, der sker ude i marken? Det er en fordrejning af priserne, så kunderne under Black Friday-ræset sidste år kunne købe en dør eller en vaskemaskine med 20 procents rabat, som ugen før kunne købes til halv pris. Og imens lukker endnu en lille butik.

Det kaldes af professionelle for vildledende markedsføring, og det kan de store spillere ikke være bekendt. De har råd til store TV-reklamer, kulørte brochurer, og det er fint, men uanset hvor stor man er, skal de nedsatte priser være korrekte. At vildlede kunder for at få kroner i kassen er ikke i orden. De små butikker er presset som aldrig før, og det er ikke i orden, hvis der snydes på vægten.

Se debatindlægget her.